Cierpisz z powodu bólu kręgosłupa? Poznaj jego najczęstsze przyczyny

28 sierpnia 2020

Nawracający ból kręgosłupa w odcinku piersiowym, lędźwiowym lub między łopatkami powoli staje się normalnością dla znacznej części społeczeństwa. Współcześnie nie jest to już dolegliwość, której doświadczają jedynie ludzie w starszym wieku. Praca biurowa połączona z małą aktywnością fizyczną sprawia, że bólu tego rodzaju doznają coraz to młodsi ludzie.

Geneza bólu pleców

Ból pleców może mieć szereg przyczyn. Jego odczuwanie przykładowo w odcinku piersiowym częstokroć związane jest z układem nerwowym, szczególnie jeżeli ból ten rozprzestrzenia się w kierunku barku oraz ramion. Ból kręgosłupa w odcinku piersiowym może też dawać pierwsze znaki o rozwijaniu się zmian reumatycznych czy chorób organów wewnętrznych, z tej przyczyny jego leczenie inicjuje się m.in. od sprawdzenia tego typu przyczyn. Tymczasem ból między łopatkami, jak również ból kręgosłupa lędźwiowego częstokroć jest wynikiem przeciążenia struktury kręgosłupa (ścięgien, mięśni lub więzadeł przykręgosłupowych), spowodowanego np. przenoszeniem ciężkich obiektów lub złym ułożeniem ciała. Taki ból przeciążeniowy często jest ignorowany, gdyż łagodnieje po wypoczynku, niemniej jednak może on być objawem początków dyskopatii (przepukliny dysku). Rzecz jasna ból kręgosłupa bywa też objawem najrozmaitszych stanów zapalnych bądź obrażeń niejednokrotnie tak znikomych, że przypominamy sobie o nich dopiero w czasie wizyty w gabinecie ortopedy.

Ból pleców – co rekomendują specjaliści?

Bólu kręgosłupa nie można zaniedbać i trzeba szybko zgłosić się na konsultację z lekarzem. Będzie on w stanie orientacyjnie określić rodzaj oraz przyczynę bólu, po czym odeśle do stosownego lekarza specjalisty, który zaplanuje optymalny kierunek leczenia. Nie powinno się jednakże czekać, aż zaczniemy odczuwać ból pleców. Nawet jeśli kręgosłup na razie nie sprawiał problemów. W tym celu doktorzy rekomendują regularną aktywność fizyczną, utrzymanie odpowiedniej wagi, jak również pamiętanie o należytym ułożeniu ciała np. w czasie pracy przy biurku. Naprężone mięśnie karku i grzbietu można też rozluźnić podczas masaży rehabilitacyjnych lub za sprawą sprzętu do wibroterapii. Taki masaż wibracjami pobudza cyrkulację krwi i limfy, a także wzmacnia mięśnie, co osłabia ból przeciążeniowy.

Nasze dane adresowe:
Vitberg
ul. M. Borelowskiego 29
33-300 Nowy Sącz

Tel.: +48 18 442 33 69
E-mail: [email protected]