User Generated Content – co to jest i jak skutecznie wykorzystać go w strategii?

6 maja 2022

User Generated Content to treści na temat Twojej marki, które konsumenci tworzą w internecie. Z jednej strony świetnie, bo klienci sami piszą o firmie. Z drugiej strony, nie masz nad tym procesem żadnej kontroli. Sprawdź, czy User Generated Content warto wykorzystać w strategii content marketingowej.

Opinie a proces zakupowy

Opiniami kierujemy się na każdym kroku – szukając lekarza, weterynarza, kwiaciarni, restauracji, a także podczas planowania wakacji, poszukiwania pracy i przed kupnem nowego sprzętu. Podczas codziennych zakupów najczęściej szukamy opinii “zwykłych” użytkowników (np. w wizytówce Google), natomiast w wolnych chwilach inspirujemy się contentem kreowanym przez ulubionych influencerów (TikTok, Instagram, YouTube), których styl życia często staramy się naśladować. Podczas “poważnych” zakupów (np. sprzęt RTV i AGD) sprawdzamy grupy tematyczne na Facebooku, opinie w serwisie Ceneo i recenzje na YouTube.

Z badań przeprowadzonych przez agencję Markley & Partners wynika, że aż 84% konsumentów należących do tzw. pokolenia Z, podczas decyzji zakupowych kieruje się opiniami influencerów jednocześnie unikając tych, oznaczonych jako treści sponsorowane.

Co to jest User Generated Content?

User Generated Content to treści, które konsumenci stworzyli na temat Twojej marki lub produktu nie uzyskując za to żadnego wynagrodzenia. Mogą to być zarówno recenzje w formie wideo lub wpisu blogowego, jak i posty w mediach społecznościowych, opinie na Facebooku, Google, GoWork, Ceneo, a także komentarze pod artykułami. Bardziej szczegółowe przykłady przedstawiliśmy w dalszej części tego artykułu.

Motywacje do tworzenia takich treści mogą być co najmniej trzy:

  1. Szczera chęć zarekomendowania firmy, produktu lub usługi innym osobom.
  2. Negatywna opinia – ostrzeżenie innych konsumentów lub pewna forma zemsty na sprzedawcy za transakcję niezgodną z oczekiwaniami klienta.
  3. Poszerzenie wiedzy o produkcie, próba rozwiązania problemu lub chęć interakcji z marką (np. pytania w komentarzu pod daną treścią).

Ze względu na osoby tworzące User Generated Content, możemy wyróżnić dwie grupy:

  • Top downs, czyli influencerzy, mikroinfluencerzy, dziennikarze, twórcy internetowi. Są to osoby, które posiadają własną grupę odbiorców, która liczy się z ich opiniami.
  • Bottom ups, czyli “zwykli” użytkownicy: znajomi, rodzina, członkowie grup tematycznych.

User Generated Content – przykłady wykorzystania

Do najpopularniejszych form User Generated Content możemy zaliczyć:

  • Opinie użytkowników w Google i innych serwisach dających możliwość komentowania firm, produktów i usług (m.in. Facebook, Booking, GoWork i Ceneo).
  • Aktywność użytkowników w social mediach (np. recenzja produktu w formie stories lub zdjęcie oznaczone hashtagiem marki).
  • Recenzje opublikowane w formie wpisów blogowych, wideo lub podcastu.
  • Success stories lub case study – dłuższa historia opublikowana przez klienta w dowolnej formie (wpis blogowy, prezentacja, infografika), w której opisano problem i jego rozwiązanie wykorzystujące Twój produkt lub usługę.
  • Dyskusje w komentarzach pod artykułami.
  • Posty użytkowników na forach lub grupach dyskusyjnych.
  • Wikipedię, czyli największy w internecie zbiór treści zaliczanych do User Generated Content. Zauważ, że poza definicjami pojęć, w tym serwisie znajdziesz też wpisy dotyczące marek, technologii, a nawet osób specjalizujących się w danym temacie – to treści, które najczęściej działają na ich korzyść. W wielu przypadkach takie wpisy tworzą niezależni twórcy lub pasjonaci, ale coraz częściej firmy samodzielnie starają się dodać wpis do Wikipedii jako element ich strategii content marketingowej.
  • Infografiki, memy, zdjęcia, komiksy, wiersze i każdy inny content bezpłatnie wygenerowany przez użytkowników na temat Twoich usług lub produktów.

Jakie są zalety User Generated Content?

Treści zaliczane jako UGC zachęcają odbiorców autentycznością. Pochodzą od innych użytkowników (a nie od pracowników firmy), którzy – podobnie jak oni – szukają rozwiązania tego samego problemu. Firmy, które swoimi działaniami celowo zachęcają użytkowników do tworzenia User Generated Content, a następnie promują go, doceniają w ten sposób ich lojalność i przywiązanie do marki. Jest to również sygnał dla innych odbiorców świadczący o tym, że firma dba o swoich klientów. Takie działania budują zaangażowanie i zaufanie.

Istnieją też zalety, które łatwiej jest przełożyć na liczby. Większa liczba wzmianek, komentarzy i opinii praktycznie zawsze pozytywnie działa na algorytmy odpowiedzialne za pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych i w mediach społecznościowych. W efekcie możesz cieszyć się większym zasięgiem organicznym opublikowanych treści.

Jak User Generated Content wpływa na SEO?

User Generated Content wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. Artykuły blogowe tworzone przez użytkowników (np. recenzje) na temat Twojej firmy (wraz z linkami do strony i produktów) to przykład naturalnego link buildingu, który może mieć wpływ na wzrost widoczności Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Takie artykuły trafiają do zupełnie nowych odbiorców, zwiększając w ten sposób świadomość marki. Co więcej, często są to treści typu evergreen content, które zapewnią stały dopływ ruchu na stronę przez bardzo długi czas.

Komentarze pod wpisami na blogu firmowym zawierają dodatkowe słowa kluczowe, co również pozytywnie działa na SEO. Znaczenie mają też linki do Twojej strony, które użytkownicy umieszczają w formie komentarzy w wielu innych serwisach. Oczywiście tu znaczenie ma też autorytet strony, na której został on opublikowany.

W pośredni sposób, User Generated Content tworzony w social mediach również ma wpływ na SEO. Częste wzmianki i komentarze budują popularność i zasięg Twojego profilu, a pojawiające się tam odnośniki do strony internetowej, wpływają również na jej popularność.

User Generated Content – od czego zacząć?

Co zrobić, aby klienci chętniej tworzyli treści na temat firmy i w jaki sposób uwzględnić je w strategii content marketingowej? Sprawdź następujące pomysły:

  1. Monitoruj internet w poszukiwaniu nowych wzmianek na temat Twojej firmy. Mogą to być nowe opinie, recenzje, pytania w social media, hashtagi, posty na forach tematycznych i wiele innych. Im większa popularność marki, tym trudniej jest to robić, dlatego warto skorzystać z dedykowanych narzędzi (np. Brand24), które przeszukują internet i informują o nowych wzmiankach z wykorzystaniem danego słowa kluczowego (np. imię i nazwisko lub nazwa firmy).
  2. Zadbaj o możliwość komentowania Twoich wpisów na blogu. Warto jednak pamiętać o ich regularnym moderowaniu, a także nałożeniu na linki z komentarzy atrybutu rel=”ugc”, który pomaga robotom wyszukiwarek w lepszym zrozumieniu i analizie zamieszczonych tam linków.
  3. Nagradzaj klientów za dodanie opinii. Może być to drobny rabat na kolejne zakupy lub produkt gratis. Pamiętaj, że z reguły ludzie mają motywację napisać negatywny komentarz, ale gdy produkt lub usługa są zgodne z ich oczekiwaniami, to zapominają o tym.
  4. Organizuj konkursy. Możesz zachęcić odbiorców do przygotowania kreatywnego wideo, zdjęcia, mema, komiksu, infografiki i wielu innych form. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić z trudnością i czasochłonnością – im niższy próg wejścia, tym większa liczba uczestników.
  5. Publikuj treści stworzone przez użytkowników. Pojawiła się ciekawa recenzja Twojego produktu? Opublikuj w social media post z linkiem. Możesz też wybrać najlepsze opinie i cyklicznie publikować je w formie grafik z krótkim komentarzem w social media.
  6. Reaguj na wszystkie komentarze. Odpowiadaj na wszystkie komentarze, wiadomości prywatne, opinie (również te negatywne) i pytania dotyczące Twojej firmy, które pojawiają się w internecie. W ten sposób dasz odbiorcom do zrozumienia, że po drugiej stronie jest człowiek, który liczy się z ich zdaniem.
  7. Stwórz grupę tematyczną w social mediach związaną z branżą, którą się zajmujesz. Odpowiadaj na pojawiające się pytania, zadawaj własne, zachęcaj do dyskusji. Jeśli grupa rozwinie się, to zyskasz regularne źródło treści tworzonych przez użytkowników.
  8. Wyślij próbki mikroinflucenerom. Zaproponuj rabat lub bezpłatne skorzystanie z Twojej usługi lub produktu osobie, która buduje w internecie społeczność skupioną wokół danego tematu. Nie wywieraj presji i nie oczekuj w zamian przygotowania szczegółowej, pozytywnej recenzji wraz z linkami do produktu – to nie jest współpraca reklamowa! W wielu przypadkach influencer wspomni o Twoim produkcie np. w formie stories, jeśli produkt przypadnie mu do gustu.

User Generated Content jest idealnym uzupełnieniem strategii content marketingowej. Klienci nie tylko dostarczą Ci nowych, docenianych przez innych użytkowników treści, ale też wielu pomysłów na wartościowy content, dzięki czemu unikniesz zastanawiania się nad tym, jakie problemy mają Twoi odbiorcy. Działania takie jak moderacja, reagowanie na pojawiające się wiadomości i komentarze, a także docenianie i nagradzanie klientów za tworzenie treści sprawiają, że w dużym stopniu zyskasz kontrolę nad tym procesem i unikniesz rozczarowania.

Źródło tekstu: https://seo4.net/blog/content-marketing/user-generated-content-co-to-jest-i-jak-skutecznie-wykorzystac-go-w-strategii/